Den fysiska bokhandeln har haft det svårt dem senaste åren. Förra året minskade försäljningen med 4,4 procent i hela landet. I Kalmar ser Johanna Jeansson, anställd på den lokala bokbutiken Dillbergs, ljust på framtiden.
– Jag ser positivt på framtiden. Jag tror på boken, jag tror inte att den kommer försvinna.
Den fysiska boken fortsätter att minska i försäljning i hela Sverige. Internetbokhandeln minskade med 5,2 procent, den fysiska bokhandeln minskade med 4,4 procent och i dagligvaruhus minskade försäljningen med 9,9 procent. Det redovisar den årliga rapporten som publicerades igår om bokförsäljningen 2019 av Svenska Förläggareföreningen tillsammans med Svenska Bokhandlareföreningen. Men i Kalmar är det ingen panik. För Kalmars äldsta bokhandlare, Dillbergs bok, går försäljningen bra och tror på fördelarna med en fysisk affär.
– Vi säljer mycket böcker fortfarande. Det känns inte som att den (fysiska butiker) kommer försvinna helt.
– Vi måste fortsätta satsa på det vi är bra på. Service. Det kan du inte få via nätet. Hit kan du gå och få tips och hjälp med bra service. Du får också vara direkt, det får du inte på nätet och du slipper frakt, säger Johanna Jeansson, boksäljare på Dillbergs, till fokuskalmar.
Trotts att den tryckta boken minskar i försäljning så har den totala bokförsäljningen ökat med 1,1 procent under 2019 jämfört med tidigare år. Detta är ett resultat av en stor ökning av digitala abonnemangstjänster. Läsning och lyssning i digitala abonnemang växte med 36,2 procent i inkomst. Att den digitala formatet ökade drastiskt och att tryckta format minskade skapar inte oro hos Johanna Jeansson. I landet minskade julhandeln av fysisk bok i en bokhandel med 4,6%.
– Vi slog faktiskt vår förra jul så det har gått bra. Vi säljer samtidigt mycket analoga grejer, almanackor och pussel/spel. Jag tror också att många ibland vill gå ifrån det digitala och göra analoga grejerna.
– Jag ser positivt på framtiden. Jag tror på boken, jag tror inte att den kommer försvinna, säger Johanna Jeansson.
Dillbergs bok kommer tillsammans med 80 fristående bokhandlare i Sverige att finansiera en webbutik för att konkurrera med stora koncerner på nätet. Hemsidan väntas att sjösättas inom de närmsta åren.
Försäljning 2018 och 2019 uppdelad per kanal Fysisk bokhandel 2018: 1 273 683 2019: 1 217 453 Förändring: -4,4% Internetbokhandel/bokklubbar 2018: 2 166 140 2019: 2 052 639 Förändring: -5,2% Dagligvaruhandel 2018: 250 984 2019: 226 060 Förändring: -9,9% Digitala abonnemangstjänster 2018: 676 026 2019: 920 787 Förändring: +36,2% Total 2018: 4 366 834 2019: 4 416 939 Förändring +1,1% Källa: Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen.