Klimatdebatten som de senaste åren huvudsakligen kretsat kring frågan – att äta eller icke äta djur – har skiftat sitt fokus till flygets påverkan. Svenskarnas utrikesresor med flyg har mer än fördubblats sedan början av 1990-talet. Influencers resvanor granskas i minsta detalj och är deras totala CO2-utsläpp per år högre än 0,4 ton samlas klimatförsvarare med facklor och högafflar i kommentarsfälten.
Instagramkontot Aningslösa Influencers har på bara ett par månader skaffat sig 48 tusen följare. Här hängs svenska influencers som Angelica Blick, Jon Olsson och Kenza ut för sitt övertramp av CO2-utsläpp. De som kritiserar anser att det är ohållbart för personer med hundratusentals följare att visa upp en livsstil där flygresor till världens alla hörn glamouriseras – och där många av resorna är betalda samarbeten av stora företag som Visit Dubai och Ving.
Men är det rätt väg att gå? Är det okej att hänga ut och kritisera enskilda individer för deras personliga val, oavsett följarantal på sociala medier?
Jag tycker att frågan är svår. Och att det går att se på frågan från två (något motsägelsefulla) sidor. Å ena sidan anser jag att influencers, precis som oss vanliga dödliga, ska få bestämma själva vad de vill göra och hur de vill leva. Vill de resa runt världen, upptäcka nya kulturer, gå längs oändligt vita sandstränder och bada i hundratals hav, borde de få göra det utan att granskas, hängas ut och dömas av hela den svenska befolkningen. Vi har alla rätt att välja, det är ju det fina med det här landet.
Men samtidigt har dessa inflytelserika personer ett ansvar. Inte för sina egna, personliga val, men för de val som gäller samarbeten – vilka företag de väljer att samarbeta med och till vilket pris. Att lämna ut rabattkoder på resor till Dubai eller uppmuntra flera tusen följare att knipa en plats på yogaresan till Maldiverna är inte hållbart. Många influencers väljer att totalt ignorera kritikernas klagorop, att inte ta till sig av den fakta och statistik som presenteras om flygets klimatpåverkan. Och trots att jag tycker att vi ska få välja själva, tycker jag att det är viktigt att vi är medvetna om vad våra val har för påverkan.
Jag hoppas att våra svenska influencers fortsätter att leva sina liv precis som de vill, men att de samtidigt är medvetna om både flygets påverkan på miljön och deras påverkan på de egna följarna. Jag hoppas att de kan ta mer ansvar för vilka samarbetspartners de väljer att visa upp på sina sociala medier och att en klimatdebatt kan fortgå – men gärna utan högafflar.