Alla hjärtans dag närmar sig med stormsteg och det är röda rosor som många väljer att visa sin kärlek med. Den dagen ökar försäljningen av blommor så mycket att blomsterbutiker måste tiodubbla antalet rosor.
Butikschef på en blomsteraffär i Kalmar, Pontus Jakobsson, berättar att Alla hjärtans dag är en av de mest hektiska försäljningsdagarna i året. Så mycket att antalet röda rosor i affären måste tiodubblas för att tillfredsställa sina kunder.
– Vi säljer otroligt mycket på alla hjärtans dag, börjar tidigt på morgonen och slutar sent på kvällen, säger Pontus Jakobsson.

De blommor som säljs mest under högtiden är röda rosor, men även tulpanerna blir allt mer populära att ge bort. Enligt butikschefen är röda rosor är en klassisk kärleksförklaring och det är därför de väljs mest som present den dagen.
Enligt en konsumentundersökning som genomfördes av Svensk Handel 2019 är Alla hjärtans dag en av de viktigaste försäljningsperioderna. Detta på grund av att högtiden hjälper med den annars svaga handeln i februari. Undersökningen visar även att försäljningen av blommor under alla hjärtans dag är 55 procent högre än under andra försäljningsdagar.

De som köper mest blommor är yngre och oftast nykära män. Enligt konsumentundersökningen är det också de som spenderar mest pengar på Alla hjärtans dag. Däremot brukar kvinnor fira högtiden med att laga en finare middag hemma.
– Det är aldrig så mycket män som på alla hjärtans dag. De köper alltid mest och alltid en bukett röda rosor, berättar Pontus Jakobsson.
I år hamnar dessutom Alla hjärtans dag på en fredag, vilket kan bidra till ännu större konsumtion.
– På fredag har folk mer tid och kanske uppskattar romantiken mer och har lite mer feeling för sådant, säger butikschefen.

