Vikten av att rösta är prio för UF-företag

En pojke iförd en blå tröja med EU Knowledges logotyp
EU Knowledge vill sprida kunskap inför EU-valet. Foto: Sanna Orneklint

UF-mässan i Kalmar lockar årligen mängder med unga företagare och besökare. Elever på Kalmars gymnasieskolor får möjlighet att träffa näringslivsprofiler och sälja sina produkter och tjänster. Dessutom har ungdomarna möjlighet att tävla om platser till Sverigemästerskapet i Ung Företagsamhet. Ett av företagen på mässan är EU Knowledge.

 EU Knowledge UF är ett företag som erbjuder ett digitalt läreomedel och föreläsningar inriktat på förstagångsväljare till EU-valet.

— Vår första fråga var vad vi skulle ha för produkt. Vi satte oss ner med våra rådgivare och började prata om vad som var aktuellt i dagsläget, där började idén med politik. Vi hade aldrig trott att detta skulle bli vår slutprodukt, säger Dominique Lim, en av företagets VD:ar. 

Gruppens första idé var att utveckla samma koncept fast gällande riksdagsvalet, men de insåg snabbt att det låg alldeles för nära inpå tidsmässigt och riktade istället in sig på EU-valet. 

Dominique Lim, Albin Haglund, Fredrika Hultén och Åsa Honag står framför sin monter
EU Knowledge. Från vänster, Dominique Lim: VD, Albin Haglund: Webmaster, Fredrika Hultén: medarbetare, Åsa Honag: VD och Pr-ansvarig. Foto: Sanna Orneklint

Viktigt att sprida kunskapen 

EU Knowledge är alla överens om att det är viktigt att nå förstagångsväljare så de kan förstå vikten av att rösta i EU-valet. 

—EU bestämmer ungefär 60% av vår vardag. Förklarar Fredrika Hultén. Det är viktigt att ta makten att påverka. Och röstar du inte får du faktiskt ingen rätt att klaga på besluten, ler hon. 

När juryn besöker montern är Åsa Hoang inte långsamt med att sälja in idén om deras företag. Hon frågar juryn om de vet hur stort valdeltagandet är i EU-valet. De gissar och hamnar nästan rätt, Åsa förklarar att det är ca 50% som röstar i EU-valet och fortsätter sedan förklara varför det är så viktigt att väcka valintresset och speciellt väcka intresset för förstagångsväljare, som de själva kommer vara.

Åsa Hoang står och pratar med jurymedlemmar
Åsa Hoang, VD för Eu Knowledge förklarar för juryn varför det är viktigt att rösta i EU-valet. Foto: Sanna Orneklint

Alexander Högberg - Årets konferencier

Alexander Högberg står och tittar in i kameran
Alexander Högberg, konferencier för UF-Mässan 2019

Varför är det viktigt med Ung företagsamhet?

Det är viktigt att ge de som kanske hittar motivationen i det vanliga skolarbetet en chans till något annat. Vi ser faktiskt att de hittar motivationen när de får arbeta med Ung företagsamhet därför de behöver kunna bra svenska, engelska och ha goda mattekunskaper och det skaffar de sig genom detta.
Sen är det bra för den regionala tillväxten och vi ser en ökning i att de som drivit UF-företag och fortsätter driva företag tjänar mer och i genomsnitt anställer fler. 

Alexander Högberg har arbetat på Ung Företagsamhet Kalmar Län och har under sin gymnasietid själv drivit UF-företag. 

5 tips för att våga starta UF-företag

  • Välj något du brinner för
  • Kom igång fort med att sälja och testa din produkt
  • Jobba ihop med människor (men trilla inte ner i kompis-fällan) 
  • Ha roligt!
  • Ifall du har svårt att komma på en affärsidé kan du alltid utgå ifrån de 17 globala målen. 

En resa de aldrig glömmer

I samband med sitt företag fick gruppen möjligheten att resa till Eu parlamentet i Bryssel, där tog de sig tid att intervjua en representant från varje parti och publicera på sina sociala medier. 

— Det är en resa vi aldrig kommer glömma. Säger Fredrika Hultén. I deras blå monter har företaget gjort en fotovägg med bilder från EU-resan och mitt emot hänger en signerad EU-flagga. 

Resan har kommit med sina svårigheter förklarar Albin Haglund.
— Det svåraste har varit att anpassa och sammanställa det material som finns så att det passar vår målgrupp. Att göra om det till en föreläsning som vi kan hålla. Gruppen kan meddela att deras hårda arbete gett goda resultat. 

— Vi har faktiskt fått väldigt bra respons, om man får skryta. Säger Åsa Hoang med ett skratt. Vi har fått bra respons i lokalmedia och från de EU-parlamentariker vi besökte har nästan alla berättat om oss. De berättar att även lärare efterfrågar nu deras föreläsning som de snart kommer köra igång med.
— Vi skickade ut en marknadsundersökning när vi precis börjat med företaget och nästan alla lärare som svarade var jätteintresserade. Ler Fredrika Hultén. 

Klar framtid med kommande val

Albin Haglund kan intyga att intresset för att driva företag har väckts trots att han tidigare inte tänkt att det varit något som skulle passa honom. 

För de unga företagarna har både entrepenörskap och EU Knowledge en solklar framtid. 
— Det blir ju fler val i framtiden och då tycker jag företagets framtid är solklar! Berättar Fredrika Hultén. 

 

Facebook
Twitter