Ung entreprenör i en ständigt utvecklande bransch

Två tjejer dukar ett långbord.
Malin och hennes kollega Josefin förbereder inför ett event. Foto: Privat/GraafLedin PR

Malin kom in i PR-branschen tidigt i 20-årsåldern. Men det var år 2018, när Malin Ledin beslöt sig att starta eget i en bransch som ständigt utvecklas, vilket skulle komma att ta upp mycket av hennes vakna tid framöver.

En milstolpe i livet

När jag kopplar upp mig på videosamtalet svarar Malin Ledin med ett stort leende. Malin är delägare i Graaf Ledin PR Agency, ett PR bolag hon startat och driver tillsammans med sin kollega och vän Josefin Graaf Nordlander. De sköter varumärkens marknadsföring, sociala medier och events bland annat. Hon sitter på deras nya kontor på Linnégatan i Stockholm och bakom henne skymtas en vägg fullt med produkter. Produkterna som pryder väggen är från deras kunders varumärken, det är allt från drycker, skönhetsprodukter, cykelhjälmar, smycken och snacks. Malin Ledin är 24 år, snart fyllda 25 nästa vecka vilket är en milstolpe för henne berättar hon. Att vara ung företagare har länge varit en dröm för henne.

Malin tittar in i kameran och ler. Hon har blondt hår och ljusblå tröja.
Malin Ledin, en av grundarna till GraafLedin PR. Foto: Privat

Jag har nog alltid drömt om att vara ung egenföretagare och började tidigt både praktisera och jobba i PR-branschen, säger hon. 

Hon fortsätter med att berätta hur hon fick ansvaret för influencer marketing på hennes första arbetsplats som redaktör på en bloggportal, vilket var väldigt inne år 2014 när hon kom till den arbetsplatsen. Det var på den vägen hon fick upp ögonen för yrket och hur mycket hon föll för marknadsföring och hur man kan få ett varumärke växa genom relationer och PR.

Tacksamheten till föräldrarna

Malin är uppvuxen på Dalarö, ett litet samhälle cirka 40 minuter från Stockholm city. Hennes uppväxt har varit väldigt idyllisk berättar hon, den lilla skärgårdsön har givit henne en trygg plats att växa upp på, vilket hon är väldigt tacksam över. Under sin uppväxt har hennes två föräldrar varit väldigt viktiga för henne. Deras peppande har betytt mycket, speciellt i det stora klivet att slänga sig ut i arbetslivet som ung.

–  Mina föräldrar har alltid peppat mig till att vara tidig ute i arbetslivet där jag fick möjlighet att testa på olika typer av jobb och få lite skinn på näsan. Jag har jobbat både inom service och butiksjobb där jag tidigt lärde mig att bemöta kunder och jobba olika typer av arbetsmiljöer. Tack vare detta vågade jag mig in som praktikant i denna bransch för att sedan studera PR- och marknadsföring på universitetet och fann ett jobb som passade mig. När jag kände mig klar på min tidigare arbetsplats var jag redo för att bli egenföretagare, säger hon med ett lugn i rösten.

Vägen har inte alltid varit enkel

Malin berättar hur deras framgång har skett snabbt, men att man inte ska luras av den korta tiden. Det kämpigaste har varit att armbåga sig fram som två unga tjejer i en bransch som är under utveckling. I många av fallen är det äldre män som sitter på höga positioner som de behöver pitcha in  deras idéer och affärsförslag för, något de har fått lära sig under tidens gång. Hon ler därefter och fortsätter att förklara hur just det har blivit lite en av deras fördelar.

– Vi är unga men det ligger därmed också helt rätt i tiden att vi med vår expertis gå in och analysera ett varumärkes marknadsföring där dem kanske alltid jobbat efter ett och samma mönster. Mycket har hänt inom vår bransch de senaste åren och det gäller att hålla sig uppdaterad och följa med, främst vad gäller digitaliseringen, säger hon.

Balansen med unga och äldre

Malins unga ålder får mig att fundera på hur det är att jobba med olika åldrar branschen. Malin anser att det är inspirerande med båda. De yngre älskar hon att handleda. De är hungriga människor som vill in i branschen, de kommer med nya idéer, synvinklar och nytt blod. Malin fortsätter med att förklara hur de äldre människorna i PR-branschen som fortfarande är experter inom sitt ämne gör henne imponerad, i och med den ständiga utvecklingen i digitaliseringen. Hon tror det finns stora nytta med att jobba med varandra på olika sätt. De unga behöver lära sig av den äldre generationen och vice versa. Hon avslutar med att det är ett ganska hårt och tufft klimat att jobba i och därför bör alla peppa och lära sig av varandra. 

Fördel att vara ung i branschen

Jag frågar Malin ifall hon tror hennes ålder hjälpt henne ytterligare i företagandet. Hon förklarar hur generationen som vuxit upp i den digitaliserade världen från en tidig ålder har en stor fördel i dagens samhälle, speciellt när det kommer till marknadsföring. Sociala medier spelar stor roll för henne när det gäller att nå ut till en ung publik. 

– Det är vårt allra största fönster och viktigaste verktyg, säger hon.

Det är genom skärmarna de produktplacerar, marknadsför och syns utåt med samtliga av deras varumärken. Det är också en utmaning då sociala medier ständigt är i förändring, utvecklingen sker i hög fart och det gäller att alltid vara steget före och försöka vara först på bollen.

”Det gäller att alltid vara steget före och försöka vara först på bollen”, säger hon.

Vi lever i en annan tid där man kan utnyttja detta genom att punktmarkera specifika och relevanta målgrupper för varje enskild produkt eller varumärke. Detta gör dock att vi också är ständigt uppkopplade vilket ofta leder till att det är lite svårt att släppa jobbet på kvällar och helger. Det handlar nog om en balans som man måste lära sig att hantera, någonting som jag jobbar med dagligen, säger hon.

Utanför jobbet älskar Malin att umgås med sin sambo och sina vänner. Att spela tennis är ett stort intresse och att fixa hemma. På den lilla lediga tiden hon får vill hon njuta till max.

Största motgångarna

I starten var det en osäkerhet i ekonomin. När man aldrig startat bolag innan så är det en otroligt stor utmaning förklarar hon. Det har varit mycket lärorikt men också tagit väldigt mycket tid. För att spara pengar det första året valde Malin och hennes kompanjon att  sköta ekonomin själva genom en välkänd ekonomiapp, som skapades just för oerfarna egenföretagare. Dock visade det sig att det ställde till det lite i efterhand när de valde att anlita en auktoriserad redovisningsbyrå. Trots noggrannhet så fanns det saker de hade missat, vilket medförde att revisorn behövde gå igenom varenda kvitto från dag ett. 

Det vi hade sparat in under året med appen kom istället att jämna ut sig med revisorns rättelser i slutändan. Jag har därför lärt mig att även tid är pengar och att man kanske ska leja bort vissa grejer som man inte har tillräckligt mycket kunskap om för att ägna sin dyrbara tid till det man faktiskt kan inom företaget, berättar hon.

Det bästa rådet hon fått när hon skulle starta eget som ung är att man tidigt ska förstå sitt eget värde, samt att ett nej inte alltid är ett nej. 

–  Förminska aldrig dig själv för att du pitchar in en idé till någon person som kanske inte tror på den lika starkt som du. Det viktigare är att du gör ditt bästa, har en tydlig plan och att du ser till att dra nytta av varje tillfälle som kan gynna dig och ditt företag, säger hon. Jag märker verkligen hur mycket hon brinner för sitt yrke med hennes hunger i blicken, som sträcker sig igenom skärmen.

Ser ljust på framtiden

Malin drömmer om att att bolaget ska växa successivt men på ett plan som gör att de samtidigt kan fortsätta vara en personlig byrå där företagskulturen väger mycket högt. Det bästa med företaget enligt Malin är sammanhållningen kombinerat med alla deras egna specialistområden som gör att de kan hålla en röd tråd genom deras PR-arbete och erbjuda så pass många olika tjänster för respektive varumärke. 

Malins fem tips till unga som vill starta eget!

1.Ta fram en bra och tydlig affärsplan!
Med en affärsplan strukturerar du ner dina tankar och idéer. Kanske kan du hitta nya vägar att gå!
2. Engagera din familj och fina vänner!
Prata med folk i din närhet om din affärside och dina planer på att starta eget! Detta gör att egenföretagande känns ett steg närmre och låt dina vänner ge dig tips och input. Om du har tur så kanske någon i ditt kontaktnät känner någon som också befinner sig i samma bransch som du vill in i och kan hjälpa dig på vägen.
3. Läs på om marknaden och ha en tydlig pitch där du förklarar varför kunden ska välja just dig!
Har du en tydlig idé som du verkligen tror på och en stark USP där du är tydlig med vad som hör din affärside unik så kommer du långt och få ett högt förtroende för potentiella kunder!
4. Våga nätverka!
Var inte feg, boka möten med människor i din närhet och ta en kaffe för att se om ni kan dra nytta av varandra, man kan aldrig nätverka för mycket! Alla möten kanske inte ger dig något direkt i student, men ett brett kontaktnät för framtiden är A och O. I vårat fall har våra kontakter givit oss mycket push och stöd!
5. Våga fullfölja din idé!
Våga tro på din idé, fullfölj dina drömmar och ha tålamod. Att driva företag innebär både mot- och medgångar!