Elevers behov ska styra – inte kommunen

Barn ska få de resurser de behöver för att lära sig i skolan.
Barn med speciella behov så är de de individuella behoven som ska bestämma hur mycket kommunen ska betala. Foto: Pixabay

Individuella behov hos barn ska styra hur mycket kommunen ska betala för barn med särskilda behov, inte kommunens budget. Det slår Högsta förvaltningsrätten fast i en vägledande dom, skriver DN.

I måndags slog Högsta förvaltningsrätten fast i en vägledande dom att för en elev med särskilda behov, är det de individuella behoven som ska styra hur mycket en kommun ska betala – inte kommunens budget. 

Enligt den vägledande domen ska tilläggsbeloppet som ges till friskolor till barn med till exempel neuropsykiatriska funktionshinder som autism, asperger och adhd ska bedömas utifrån barnets individuella behov. Tidigare har kommunen kunnat minska tillägget och menat på budgetnedskärningar, vilket inte är möjligt längre. 

– Vi är väldigt glada för den här domen eftersom det nu är tydligt att det är individen som ska bedömas. Det är många kommuner som i stället har haft ett kollektivistiskt perspektiv på den här elevgruppen, säger Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund till DN. 

De skolor som är mest påverkade av detta är resursskolor. Biträdande rektor Henric Hansson på Falkenbergskolan i Kalmar tycker det är bra att elever kan få den hjälp de har rätt till och menar att det är det som skolan eftersträvar. Men påpekar också att domen kan krocka med elevers behov och vad skolan har råd att betala. 

– Jag tror det kommer påverka huvudmannen som kanske måste priotera sina pengar. Alla skolor måste titta på vad är det vi gör som inte är obligatoriskt, kan vi finansiera våra pengar på annat vis. Se extra noga vad vi gör med våra pengar för att satsa på de barn som behöver det extra stödet, säger Henric Hansson.

KALMAR LÄN WEATHER
Senaste nytt