Enligt en rapport från Lärarförbundet uppger 47 procent av den svenska lärarkåren att de överväger att byta jobb om fjärr och distans-undervisning ökar efter pandemin.
Sverige. Under pandemins gång har många skolor fått ställa om till digital undervisning. Enligt rapporten framgår det att förutsättningarna gjort att det blivit svårare att lära eleverna det de ska lära sig.
Enligt rapporten har lärare märkt av att de elever som kommer från socioekonomiskt svaga hem anses ha mycket dåliga förutsättningar för undervisning i hemmet. Det framgår också att många i lärarkåren tror att de kommer bli allt vanligare med distansundervisning efter pandemin vilket resulterar i att nästan hälften av kåren överväger att byta yrke.
– Det här är en varningssignal från lärarkåren som måste tas på stort allvar. Många tror i dag att det går att lösa lärarbristen och skolans andra utmaningar genom mer distansundervisning. Vi kan visa att det är tvärtom. En digitalisering som sker på fel sätt, och av fel orsaker, spär på lärarbristen när arbetsglädjen och yrkesstoltheten minskar, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet.