Kalmarduon öppnar egen butik under pandemin

Kalmarduon John Samuelsson och Andreas Dahlström
John Samuelsson och Andreas Dahlström är i full gång med att rigga butiken innan premiäröppningen. Foto: Linn Halvardsson

KALMAR. Barndomsvännerna John Samuelsson och Andreas Dahlström bestämde sig för att öppna egemitt under en pandemi. Satsningen blir en franchisebutik inom hemelektronik. De anser att de öppnar precis under rätt tid eftersom många nu jobbar hemifrån och är beroende av sin telefon, dator och bredband.

De två vännerna har länge haft planer på att starta eget tillsammans men att det skulle bli en elektronikbutik har inte alltid varit självklart.

— Vi hade bland annat visioner om att skapa ett eget internet men kom sen till insikt om att vi borde pyssla med något vi kan och då blev det hemelektronik, säger Andreas Dahlström.

Både Andreas Dahlström och John Samuelsson har erfarenhet i telefonförsäljning och i andra större elektronikkedjor innan de bestämde sig för att sadla om och bli egna. 26 mars öppnar butiken i Giraffens köpcentrum och entreprenörerna är nervösa inför premiären.

— Det känns bra, det är alltid lite nervöst men jag tror det är något fel om man inte känner en viss grad nervositet, säger Andreas.

I dagsläget råder staten allmänheten att stanna hemma och inte ta sig ut i onödan på grund av pandemin. Men John Samuelsson berättar att han ändå tror att de öppnat sin butik i just rätt tid.

— Man måste riskera lite, vi ser inte några större problem med att öppna en ny butik nu. Man får vara lite kreativ istället, säger John.

Andreas fyller i att man får se situationen utifrån ett annat perspektiv. Världen står inte stilla och det är viktigare nu än någonsin att tekniken fungerar korrekt. Alla jobbar hemifrån eller har skolbarn som studerar hemma. Bredbandet, datorn och mobilen är viktiga redskap i människors arbete idag.

— Är det någon gång den här branschen är viktig så är det nu, säger Andreas.

De nyblivna entreprenörernas framtidsvisioner är många men just nu berättar de att det är svårt att se allt för långt fram med tanke på hur världen ser ut och allt kan hända. Just nu fokuserar de på att skapa ett namn för dem själva. De vill bli ett starkt varumärke i Kalmar och kunderna ska veta vilka de är.

— Kunderna ska vilja gå hit för de vet att vi kan leverera den service och expertisen som de förväntar sig. Det ska vara personligt, kunderna handlar av oss och inte av en kedja, säger John och Andreas instämmande med varandra.