KALMAR. Liselott Shatri har jobbat på Stensö hembageri som kallskänka över drygt ett år. Det bästa med jobbet är alla glada kunder som tittar in.
Det första kunderna möts av inne på Stensö hembageri är kassan och två diskar fyllda med olika saker. Den till vänster är fylld med bland annat regnbågsfärgade dammsugare, citronbiskvier och blåbärsbakelser. Den högra är fylld med olika drycker och smörgåsar som de gjort själva under morgonen. Bakom disken ligger det hembakade brödet i flätade korgar.
Liselott Shatri har jobbat på bageriet sen drygt ett år tillbaka. Hennes jobbtitel är kallskänka, vilket betyder hon lagar kalla rätter som smörgås och smörgåstårtor.
För Liselott Shatri startar dagen på arbetet tidigt på morgonen. Hon börjar med att ta fram frallorna, franskan och bakverken som bagarna gjort under natten. Så när de öppnar butiken klockan sju finns det massor man kan välja utav.
“Prova något nytt”
Shatri berättar mellan kunderna att hon inte alltid arbetat som kallskänka. Tidigare jobbade hon inom LSS i 30 år. Men när Fredrik Melin, en av ägarna av bageriet och bagare, skickade ett sms med frågan om hon ville komma och jobba på bageriet, tackade hon ja.
– Jag ville prova något nytt och jag blev kvar, säger Shatri.
Shatri fortsätter med att berätta att det inte krävs någon speciell utbildning, men att det krävs glatt, sunt förnuft. Samtidigt kan det behövas lite språkkunskaper när bland annat tyskar kommer och besöker Kalmar under sommaren.
Kunderna är det bästa med jobbet
Även om Shatri inte hjälper till med att grädda brödet så tar hon beställningar och paketerar in det som ska köras ut till kunder. I dag hade bagarna gjort massa skorpor som hade beställts. Fler och fler påsar med orden ”Läckra skorpor” tryckt på dem fyller de upp med skorpor som senare ska köras ut.
Hon gör detta samtidigt som kunder kommer in en efter en för att köpa bakelser, bröd eller smörgåsar. Det är just kunderna som som gör det bästa med jobbet berättar Shatri. Hon menar att man skapar en relation med flera av kunderna. Speciellt under pandemin då hon kanske var kundens enda interaktion under dagen. Hennes ögon och mun ler, samtidigt som hon viftar glatt med händerna när hon berättar om en kvinna som sa att hon skulle prata med sitt barnbarn över Skype.
– När hon sen kom in nästa gång frågade jag hur det gick och hon blev överlycklig att jag frågade, berättar Shatri.
Bilder: Wilma Franzén.