Sveriges tysta relation till Nazityskland – en historisk rysning

Karin Bähler Lavér, Susanna Jablonski
Curator Karin Bähler Lavér och konstnären Susanna Jablonski. Bild: Alice Andreasson

Susanna Jablonski presenterar installationen ‘Long Time Listener, First Time Caller’ på Kalmar Konstmuseum. En utställning framtagen tillsammans med Karin Bähler Lavér, som handlar om samtal mellan tid, rum och historia.

Det är som en historisk rysning, säger en av besökarna på pressträffen för den nya utställningen, och hela rummet håller med. Betonggolvet i det väl valda  utställningsrummet på Kalmar Konstmuseum är som gjutet just för det det här ändamålet; att genom Susannas konst få se genom tiden det som vi så länge inte velat titta närmare på.

Konstnären Susanna Jablonski står vid en skulptur.
Susanna står vid en av skulpturerna med samma namn som utställningen 'Long Time Listener, First Time Caller'. Bild: Alice Andreasson

Inspirationen till installationen är Tyskmagasinen i Luleå som på midsommardagen 2016 brann ner till grunden. Magasinen var där den natzi-tyska armén hade sitt lager när de åkte genom Sverige under andra världskriget. Idag finns ingen information om vem eller varför Tyskmagasinen brändes ner, vilket har lämnat många frågor till konstnären Susanna Jablonski. Hon vill därför genom utställningen bevara den pusselbiten av historia som Sverige inte vill kännas vid.

Utställningen var först skapad till Luleåbiennalen 2020: Tiden på jorden men visas nu upp på ett nytt sätt.  Utställarna ser extra mycket fram emot att se vad som förändras och om det upplevs annorlunda när platsen flyttas.

“Det är en referens till radiolingo, när man för presenterar sig som en som lyssnat länge men nu gör sig hörd”, berättar Jablonski om utställningens titel.

“Susanna Jablonski tog sig an platsen som en arkeologisk fyndplats. Omsorgsfullt samlade, ordnade och grupperade hon artefakterna, fynden, bevismaterialet; träet, glaset, metallen. Hon bar dem med sig likt hur man bär med sig sin historia, in i sitt arbete och sin konst”, skriver Karin Bähler Lavér, Curator för utställningen.

Jablonski vill genom utställningen skapa en känsla av cirkulär tid och har flera element i rummet som kompletterar varandra för att göra detta. Hon berättar att hon vill väcka mer känslor än reaktioner och vill genom de olika installationerna sida vid sida binda ihop dem med historien. 

SusannaJablonski och Karin Bähler Lavén framför konstverket The Orchestra
Båda klädda i mörkt blå blir Susanna och Karin själva nästan en del av installationen när de under presskonferensen berättar om alla verk. Bild: Alice Andreasson
Konstnären Susanna berättar om verket Shagal
Verket 'Shagal' (2019) är döpt efter den judiska konstnären Marc Chagall (1887-1985). Den är flätad i kvistar av pilträd som möts i dess ryggrad gjord av papperslera. 'Shagal' presenteras som en bräcklig konstruktion som trots allt håller historien samman. Bild: Alice Andreasson
Susanna Jablonski pratar under pressträff.
Susanna berättar om det betydelsefulla samarbetet mellan generationerna och vad det ger till utställningen. Bild: Alice Andreasson

I utställningen finns också ett samband mellan generationer, nämligen verk av andra konstnärer. Bland annat Susannas faster Elisabeth Jablonski som får ställa ut järnskulpturer som också ställdes ut här på museet på 1990-talet.

Utställningen kommer finnas på Kalmar Konstmuseum mellan den 13 oktober till 12 december 2021. 

Karin Bähler Lavér är curator och intresserar sig för konst som föreställningsförmåga, politisk fantasi och motberättelse.
Glasskuplturerna är formade efter och bär upp fossiler som blir en symbol och del för den cirkulära tiden.
Flaskan framför ventilatonsfläkten skapar ett dovt ljud. Beroende på temperaturen och vindarna utomhus så påverkas ljudet.
'The Orchestra' (2020), är en glasmobil där figurerna är lånade ur Marc Chagall's målning 'Le Grand Cirque'. Det är också en ljudinstallation genom att en fläkt får figurerna att skapa en ton som resonerar i hela rummet.