KALMAR. I morgon, den 18 september, anordnar Kalmar kommun tillsammans med Håll Sverige Rent ett event för skräpplockardagen. Syftet med eventet är att så många som möjligt ska plocka skräp tillsammans och därmed arbeta mot nedskräpning. Tanken har själv slagit mig under mina många promenader på Stensö, att nästa gång borde jag ta med en plastpåse och plocka upp skräpet. Ett event där just detta är tanken är för oss miljökämpar underbart, men hur kan vi förväntas deltaga när vi inte ens vet om att det existerar?
Vi vill plocka skräp
Jag tror endast ett fåtal människor skulle säga att miljön är ett ämne de inte bryr sig om. De allra flesta vill göra sitt yttersta för att stoppa miljöförändringarna. Därav misstänker jag att många vill involvera sig i eventet. Dessvärre har marknadsföringen kring skräpplockardagen varit i stort sätt icke existerande. När jag fick reda på morgondagens event blev jag förvånad över att jag inte redan kände till det, då miljöfrågan är något jag är intresserad av. Jag började genast fråga människor i min omkrets om kände till eventet. Majoriteten sa att det inte visste om det men de hade gärna deltagit om de vetat av eventet tidigare. Inne på Kalmars kommuns hemsida uppmuntras man att delta, men informationen kring eventet behövde jag leta upp själv.

6 sekunders generationen
Idag är vi vana vid att få all information vi behöver serverat till oss i telefonen inom 6 sekunder. Ett lokalt event är inget undantag. Vill man att folk ska engagera och involvera sig idag måste den information man söker finnas tillgängligt snabbt på internet. Kalmar kommun nämner på sin hemsida en kommunikationskampanj som bland annat ska genomföras via deras sociala medier. Dock har inga inlägg om skräpplockardagen lagts ut under 2021, varken på deras facebooksida eller instagram. För mig är det obegripligt hur människor förväntas delta när den information man behöver endast finns tillgänglig om man letar upp den själv. Missförstå mig rätt, allt ska inte serveras för en på ett silverfat, men information såsom plats och datum är inte för mycket begärt om man vill ha deltagare till sitt event.
Tidigare år
Enligt Håll Sverige Rent var Kalmar kommun med i topp fem av de kommuner med högst procentuellt deltagande. Under 2020 var det 464 kalmarbor som deltog, medans det i skrivande stund endast är 96 personer anmälda till årets upplaga av skräpplockardagen. Förra året uppmanades invånare i Kalmar kommun att delta i eventet, både via sociala medier men också via affischer. Det kommer inte direkt som en chock att fler människor deltog i event, när informationen var lättillgänglig. Jag upplever det som att Kalmar kommun förlitade sig på den information och de deltagare som fanns från året innan.
Ett event där man tillsammans kan rädda världen är inte vara annat än fantastiskt. Då yngre är vana att få all information via mobilen och oftast engagerar sig i miljöfrågan, hade det varit enklare att nå ut till dem via stories på Instagram eller delningar på Facebook.