Krönika: Inte skulle väl Sverige acceptera något som lockar till missbruk?

Onlinecasino
Ungefär en halv miljon människor påverkas av spelmissbruk i Sverige idag. FOTO: Aleksandra Wojcik

För några dagar sedan slog jag på tv:n och kollade på Nyhetsmorgon, en klassiker. I rutan såg jag en helt vanlig Svensson som kammade hem flera hundratals tusen kronor på en trisslott. Ett steg närmare det lyxliv som vi alla drömmer om. Sedan var det dags för reklampaus. Eller ja, många sådana. Under en reklampaus brukade vi se ett tiotal reklamer för diverse spelbolag och nätcasinon, men det slog mig att det inte längre var så. Kanske för att något äntligen har gjorts åt saken eller för att jag tittar på tv under “fel” tid på dygnet. 

Jag surfade in på internet för att kolla hur läget står till och mycket riktigt hittade jag flera artiklar om att lagen bör skärpas kring spelreklam. Komiskt nog fanns en annons för LeoVegas mitt i artikeln, en leverantör av tjänster inom online casino och betting. Det slog mig, hade den nya alkoholen på marknaden kunnat marknadsföras på samma sätt? Med extra många procent och med en extra stor chans att bli riktigt kalasfull? 

Stopp. Det vore ju givetvis helt absurt och oacceptabelt. Inte skulle väl Sverige acceptera ett överflöd av reklam som på något sätt lockar till missbruk, krossade familjer och förstörda liv?

Vi ser det överallt

Missförstå mig inte. Jag blir glad att det går åt rätt håll, men vi ser fortfarande dagligen reklam som uppmuntrar oss till att skapa ett konto på det nya nätcasinot eller bettingsajten som ska ge oss en extra bonus. På sociala medier, i busskuren och i webbtidningen. Många ser inte problematiken i denna marknadsföring men det gör spelmissbrukare, före detta spelmissbrukare eller närstående till dessa personer. Jag var själv en sådan närstående.

Omkring 340 000 personer i Sverige har någon grad av spelproblem. Drygt 165 000 personer delar hushåll med någon som har ett problemspelande och 68 000 av dessa är barn, visar statistik från Swelogs på Folkhälsomyndighetens hemsida. Det är alltså ungefär en halv miljon människor som påverkas enormt av att lockas till spelande, men antalet drabbade fortsätter öka i takt med att dessa reklamer fortfarande syns. Även om det är i en mildare grad.

Det hade inte hänt en nykter alkoholist

Spelbolagen idag kan ta till med så många olika sätt för att nå ut i mediebruset. De betalar kända profiler för att synas på deras sociala medier och det mest absurda av allt är att de kan skicka ut mail och sms till de som “inte spelat på länge”. I dessa erbjuder de några gratis spins och extra coins för att du ska komma tillbaka, du kan dessutom spela på faktura och i efterhand klura ut hur du ska betala av skulden med minus på kontot. En spelmissbrukare har i många fall förlorat familj, jobb och bostad samt satt sig i ekonomiska skulder som personen förmodligen aldrig kommer kunna betala av. Ovanpå allt detta måste personen även hantera all den reklam som lockar till att komma tillbaka. Något som aldrig hade hänt en nykter alkoholist. 

Nu säger jag inte att jag är emot folk som köper trisslotter eller bettar på fotbollsmatcher då och då. Precis som att man inte uppmanar till alkoholmissbruk när man tar en drink ute på klubben ibland, men marknadsföringen måste få ett stopp, i all grad. 

Spel om pengar på nätet ska ske på lika villkor precis som allt annat med åldersgräns och reklamförbud. De finns där av en anledning. Det har skrivits om innan och jag skriver om det igen, ingen förtjänar att luras in i skiten av spelmissbruk. Varken genom eget spel eller genom spelandet av en närstående.