Dockfabriken: “Ett jättestort monster ska det bli”

Natalie Södlund krönika
Vår reporter Natalie Södlund, tycker till om dockfabriken. Bilden är ett montage.

KRÖNIKA. Rubriker, ramaskri och rabalder – kraftiga reaktioner har uppstått i samband med det första avsnittet av Dolly style-fabriken, om musikgruppen Dolly Style. I den aktuella dokumentärserien från SVT får vi följa startskottet för gruppen och vad det faktiskt innebär att ha på sig den färgglada peruken. Men efter att ha sett avsnittet känns det hela som en enda stor kommunikationsmiss.

I avsnittet får vi höra skaparna Emma Nors och Palle Hammarlunds tankar kring gruppen och dess syfte. Vi får också höra planerna på att göra det till ett varumärke. Det SVT valt att kalla Dolly style-fabriken ska nämligen producera konceptet om och om igen, över hela världen. Nya, identiska grupper spridda i flera olika länder. Vi får även höra tidigare medlemmars åsikter (Dolly style-medlemmarna har nämligen bytts ut hela fem gånger).

Nors motiverar den planerade massproduktionen med att gruppmedlemmarna måste se bortom sina egna egon för att göra någonting större och inte får glömma att de är en skapad karaktär i ett ganska så styrt koncept. Men hur ska de så kallade dockorna se bortom sina egna egon när de inte har fått ta del av storhets-planerna att det är kopior som ska spridas till världens alla hörn, och inte originalen som ska ut på resande fot?

Man kan givetvis ställa sig frågan: hur kan de inte ha genomskådat detta? En person blir nämligen väldigt utbytbar om fasaden består av en peruk, färgade linser och en färdig mall över hur du ska bete dig. Steget att dra detta vidare till tiotals, hundratals, kanske tusentals kopior i olika länder känns då kanske inte helt främmande.

Men Nors och Hammarlund skulle kanske berättat om klonings-planerna för medlemmarna redan första dagen på jobbet. Och det är där skon klämmer för mig. Självklart kommer en grupp artister tro att det är de som ska få åka på turné och inte att Tysklands-Dolly täcker Tyskland, Frankrike-Dolly täcker Frankrike och USA-Dolly täcker USA. Det är här hela konceptet växer till ett slags glitter-regnbågs-ideal, vilket kommer fram när Nors säger: “Du föds inte med namnet Holly, Molly eller Polly utan det är någonting som du förtjänar. Så man måste göra goda handlingar för att förtjäna att få ha det namnet. Och det är någonting väldigt fint”.

Hur undviker man då problem när man vill starta upp en liknande klonfabrik? Låt den aktuella gruppen vara med på premisserna redan från början – så kanske du slipper rubriker, ramaskri och rabalder.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter

Senaste

Inför VM med Omar Ismail

http://medieproduktion.lnu.se/rasknytt/wp-content/uploads/sites/57/2019/03/OMAR_WEBB1.mp4 Terräng-VM sätter igång på lördag den 30/3 och arrangeras i Århus, Danmark. FOTO/VIDEO: Christoffer Åhlander WEBB-TV. Om blott en vecka väntar terräng-VM i Danmark för 19-årige kalmariten Omar Ismail. Högbytalangen plockade nyligen sitt

LÄS MER
Entré biograf Saga

BILDREPORTAGE: Biograf Saga 113 år

KALMAR. I 113 år har biograf Saga erbjudit människor en flykt från vardagen till främmande liv och land. Bions höga ålder har fått den att bli Sveriges äldsta biograf i bruk och på senare år

LÄS MER

Inför VM med Omar Ismail

http://medieproduktion.lnu.se/rasknytt/wp-content/uploads/sites/57/2019/03/OMAR_WEBB1.mp4 Terräng-VM sätter igång på lördag den 30/3 och arrangeras i Århus, Danmark. FOTO/VIDEO: Christoffer Åhlander WEBB-TV.

LÄS MER