Montage på Kalmarhem och William Juhlin som intervjuas i artikeln.
Bilden är ett montage. William Juhlin, 25, bor på S:t Kristoffers väg och är kritisk till hur Kalmarhem har hanterat situationen. Foto: Nils Cedman/Patrik Strang.

Boende kritiska efter kommunikationskaoset: ”Känns som att de inte hade koll”

 

Kalmar Län

Efter att Kalmarhem meddelat de boende att en vattenskada upptäckts på studentboendena vid S:t Kristoffers väg 2 och 4 är oron för vad som komma skall stor. Flera är kritiska till hur Kalmarhem kommunicerat ut informationen.

– Det kändes som att de inte hade koll. I mejlet fick man läsa en sak, för att senare höra att de sagt något annat. De skulle varit mer raka, säger William Juhlin, 25, boende på S:t Kristoffers väg.

Vattenskadan på S:t Kristoffers väg 2 och 4 påverkar 63 boende.

25-årige studenten William Juhlin är en av dem.

Tog emot beskedet med chock

Han fick, likt resten av sina grannar, nys om vattenläckan i ett mejl som skickades ut till hyresgästerna på de berörda adresserna under måndagsförmiddagen.

Och han tog emot beskedet om vattenläckan med chock.

– Man blev chockad. Det här är inget man har hört om alls innan. Det var oväntat och jäkligt tråkigt. Om jag måste flytta blir det jobbigt, jag trivs väldigt bra där jag bor, konstaterar William Juhlin.

I mejlet, som Kalmar Corren tog del av, meddelade Kalmarhem att de berörda adresserna drabbats av en ”omfattande vattenskada” och att en evakuering av lägenheterna kunde bli aktuell. Kalmarhem ville även ha svar på om de boende planerade att säga upp sin bostad inför sommaren, och, i händelse av evakuering, vilken maxhyra de kunde tänka sig samt om de kunde tänka sig delat boende.

”Har brustit i kommunikationen från vår sida”

Men när Kalmarhems fastighetschef Lars Olsson intervjuades av Barometern lät det annorlunda.

– På grund av de här vattenskadorna har vi inventerat rören som går i schakt upp och ner i huset och kommit fram till att ett flertal av rören behöver bytas ut. Det är ett vanligt underhåll som man gör i fastigheter med jämna mellanrum.

Och när Kalmar Corren får tag på Kalmarhems VD Per Stephani medger han att det har brustit i kommunikationen.

– Det har brustit i kommunikationen från vår sida. Det som kom ut i mejlet låter värre än vad det i själva verket är. Underhållet är planerat och det kommer inte att gå att bo på de berörda fastigheterna under tiden då det inte kommer finnas något vatten.

Hur lång tid kommer det ta att åtgärda skadan?

– Vi kommer att försöka åtgärda det under sommaren när de flesta inte är kvar i stan. Planen är att de som kommer tillbaka i höst ska kunna bo där utan problem.

”Svävade mellan hopp och förtvivlan”

William Juhlin är kritisk till hur kommunikationen har skötts från Kalmarhems sida.

– Det kändes som att de inte hade koll. I mejlet fick man läsa en sak, för att senare höra att de sagt något annat. De skulle varit mer raka, säger han och fortsätter:

– Man svävade lite mellan hopp och förtvivlan – först fick man läsa i mejlet att det eventuellt skulle bli evakuering, sedan fick man höra att det var klart med evakuering – det blev jäkligt snurrigt. Var raka i stället och säg som det är känner jag litegrann.

Hur har kommunikationen med Kalmarhem varit nu efteråt?

– Jag har inte pratat med de än faktiskt. De frågorna de ställde har jag inte svarat på.

Hur har dina grannar reagerat?

– Det är många som är upprörda, precis som jag. Och det förståeligt. Alla är lika chockade över att det kom så sent och att det verkar vara så pass allvarligt.

”Vi kommer att försöka åtgärda det under sommaren när de flesta inte är kvar i stan. Planen är att de som kommer tillbaka i höst ska kunna bo där utan problem”.

Per Stephani, VD på Kalmarhem.