Krönika: Kvinnor måste representeras mer

Bild på skribenten med Greta Thunberg som håller tal i bakgrunden.
Greta Thunberg är en förebild för många människor och behövs för att förändra den kvinnliga representationen i svenska medier. Foto: Anthony Quintano, från Flickr.

När jag tänker på att Greta Thunberg, kvinnliga partiledare och många kvinnliga förebilder syns allt mer i medier. Kan man lätt tro att representationen av könsfördelningen är väldigt jämställd, men så ser det tyvärr inte ut. Trots att Sveriges befolkning är jämt fördelad, syns kvinnor bara en tredjedel i medier. Värst är det för kvinnor över 65 år, där representeras de endast en fjärdedel. Men hur kan ojämställdheten vara så stor när Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Det går inte riktigt ihop enligt mig?

Under slutet på 2019 presenterades Sverige som ett av EU:s mest jämställda länder. Då borde det vara självklart att kvinnor ska få synas lika mycket som män. Kvinnor i Sverige borde inte behöva stå upp för sina rättigheter och kämpa för det som är givet.

Tyvärr speglar medier en snedvriden bild av Sverige i och med detta får läsarna en felaktig bild av hur samhället ser ut.  Som journalist tycker jag att det är väldigt viktig att se till att alla människor oavsett kön eller ålder ska få lika stort utrymme att synas i medier. Men varför är medier överlag dåliga på att representera kvinnor?

”Om man vill synas i svenska medier är det bästa att vara man, medelålders, ha makt och ett sportintresse. Om man vill vara osynlig i svenska medier är det bästa att vara kvinna, gärna äldre och diskutera omsorgs-frågor”, säger Gunilla Jarlbro professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.

När jag tittar på hur den svenska befolkningen ser ut idag, består den av 50 procent kvinnor och 50 procent män enligt statistiska centralbyrån från 2020, då kan man ju förvänta sig att representationen skulle se bättre ut. Fördelningen mellan män och kvinnor i medier är långt ifrån jämställd.  En undersökning från Rättvisaren 2019 visade att två tredjedelar alltså 67 procent av de som syns i medier idag är män. Medan endast en tredjedel 33 procent av de som syns är kvinnor. Kvinnors osynlighet är allt annat än acceptabel i dagens medierapportering.

Det är frustrerande att se att den manliga dominansen väller över bland de experter som får uttala sig i medier. Mindre än 4 av 10 kvinnliga experter syns trots att det jobbar ungefär 46 procent kvinnliga forskare och kvinnliga lärare på högskolor. Om man tittar på en annan kategori där kvinnor också är underrepresenteras är civilpersoner. 60 procent av alla civilpersoner som får komma till tals i medier är män, medan 40 procent är kvinnor. Varför ges inte män och kvinnor samma möjligheter att få uttala sig? Det är en fråga som det inte går att bli klok på.

Det är orättvist när man går in och skrapar på djupet hur det ser ut i mediebranschen. I ålderskategorin 50 till 64 år är knappt tre av tio en kvinna. Samtidigt som männens synlighet står för 72 procent. Men jag har ännu inte nämnt de kvinnor som hamnar i den värsta glömskan. Det är kvinnor mellan 65 och 80 år. De får endast 25 procent av mediers ljus. Om Sverige verkligen är så jämställda när det kommer till människors arbete, kunskap, tid, makt, pengar och hälsa. Då måste väl representationen av båda könen i medier få komma till tals lika mycket. Verkligheten är allt annat än munter.

Men ack den kvinna som stävar efter uppmärksamhet.

Det finns inga enkla svar på varför kvinnor får mindre plats. Genusforskaren Yvonne Hirdman har bland annat gett ut böcker där hon beskriver hur genussystemet ser ut och om kvinnans sociala underordning i samhället. Att normer och värderingar påverkar samhällsstrukturerna i alla samhällskategorier. En annan forskare Ulrika Andersson diskuterar i sin bok Organisationsteori för mediemedarbetare att stressen har ökat inom journalistyrket vilket i sin tur kan medföra att man prioriterar fel saker eller att man tar på sig alldeles för stora uppgifter och inte hinner färdigt.

Det människor läser och ser i tidningen påverkar också människors sätt att se på samhället.

Kvinnors osynlighet i media måste förbättras. Det går inte längre att skylla ifrån sig på att det är enklare att göra en intervju med en man bara för att män överlag har haft ledande positioner och tagit större plats genom tiderna.

Så, nej, det är inte okej att låta kvinnor leva i mediernas skugga längre. Kvinnor har rätt att få synas precis lika mycket som män.

Hello hello 

Senaste nytt